پیوند ها
چت باکس
دیگر موارد
آمار وب سایت
کل نظرات : 0
تعداد اعضا : 0
باردید دیروز : 0 بازدید هفته : 4 بازدید ماه : 26 بازدید سال : 60 بازدید کلی : 1880 |
نوشته شده به دست
الف.بختیاری
![]() ایتالیا با نام رسمی جمهوری ایتالیا، کشوری در جنوب اروپا و پایتخت آن شهر رم است. این کشور از شبهجزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردنی در دریای مدیترانه تشکیل شدهاست. امروزه ایتالیا کشوری توسعهیافته است و جزو گروه هشت بهشمار میآید. واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا ۶۰ میلیون و ششصد هزار نفر است و ۹۱٫۶ درصد مردم آن مسیحی هستند. کشور ایتالیا به دلیل سابقهی طولانی در هنر، همواره مورد توجه دانشجویان و هنرمندان قرار گرفته است. با موسسه حقوقی نوباوران همراه باشید تا راهنمای تحصیل در ایتالیا را برایتان بازگو کنیم. چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیتحصیلات پیش دانشگاهیتحصیلات دوره ابتدایی Elementare در ایتالیا از پنج سالگی آغاز و به مدت پنج سال ادامه می یابد. دانش آموزان پس از پایان این دوره، وارد یک دوره سه ساله متوسطه Media می شوند که در آن دروس ریاضیات پایه و علوم اهمیت ویژهای دارد. در پایان دوره پنج ساله ابتدایی و سه ساله متوسطه، امتحانات داخلی برگزار می شود و پس از آن دوره پنج ساله دبیرستان آغاز می شود. در پایان این دوره که Superiore نامیده می شود، کلیه دانش آموزان در امتحانات نهایی سراسری شرکت نموده و دیپلم دبیرستان موسوم به Diploma di Maturita می گیرند. تحصیلات تکمیلی در ایتالیا به دنبال توافق های سوربن (۱۹۹۸)، بولونیا (۱۹۹۹)، پراگ (۲۰۰۱) و برلین (۲۰۰۲) دستخوش تغییر و تحولاتی گردید. براساس این توافق ها مقرر گردید طی دهه اول ۲۰۰۰، نظام تحصیلات دانشگاهی اروپا منطبق با سه دوره تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا چنان پایه ریزی شود که جابجایی دانشجویان و دانش آموختگان و تایید مدارک تحصیلی به صورت بین المللی امکان پذیر گردد. در راستای دستیابی به این هدف، نظام آموزش عالی ایتالیا تحصیلات دانشگاهی را در بخش های ۱) تحصیلات دانشگاهی، ۲) تحصیلات عالی هنر و موسیقی و ۳) تحصیلات عالی فنی IFTS و گروه های تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته است. سیستم تحصیلات دانشگاهی ایتالیا از ۸۲ مرکز تحصیلات دانشگاهی تشکیل شده که به بخش های زیر طبقه بندی می شود: ۱- دانشگاه های دولتی ۲- دانشگاه های غیر دولتی مورد تایید ۳- دانشگاه های مجازی Telematiche دانشگاه های ایتالیا مستقل بوده و می توانند ارگان های اداره کننده (رئیس و شورای دانشگاه) و ساختار آموزشی و تحقیقاتی خود را تعیین کنند. برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ایتالیا، متقاضی باید مدرک (دیپلم) پایان دوره دبیرستان را داشته باشد. دارندگان این مدرک (دیپلم دبیرستان) از کشورهای دیگر نیز می توانند پس از گذراندن امتحانات ورودی ای که دانشگاه مورد نظر برگزار می کند مجوز ورود به دانشگاه را دریافت نمایند. از سال ۱۹۹۸ متقاضیان دارای مدرک دیپلم دبیرستان از طریق تکمیل برگ مخصوص جایابی و ارسال آن به وزارت دانشگاه ها و تحقیقات علوم و فناوری MIUR مجوز ورود به دانشگاه ها را دریافت می کنند. توجه: در ادامه، نظام آموزشی محقق شده بعد از توافق های یاد شده را نظام جدید و نظام قبل از آنرا نظام قدیم می نامیم. دورههای تحصیلیسیکل اول– Diploma Universitario:یک دوره تحصیلی مبتنی بر نظام قدیم است. طول این دوره حداقل ۲ و حداکثر ۳ سال تحصیلی بعد از دیپلم دبیرستان بوده و سطح اول تحصیلات دانشگاهی در ایتالیا محسوب می گردد. دانشجویان این دوره علاوه بر گذراندن دروس، در دوره های کارآموزی شرکت کرده و آماده می شوند تا بعد از پایان دوره در حرفه های مورد نظر مشغول کار شوند. – Diploma di Laurea:دوره ای مبتنی بر نظام قدیم که مدت تحصیل در آن ۴ تا ۶ سال می باشد. در این دوره نیز دانشجو علاوه بر گذراندن دروس مربوط، در اثنای دوره، در دوره های کار آموزی نیز شرکت می کند. – (PL (Laurea:مبتنی بر نظام جدید است. طول این دوره ۳ سال و شامل ۱۸۰ واحد می باشد. شرط ورود به این دوره داشتن دیپلم دبیرستان می باشد. سیکل دوم– Diploma di Laurea:از دوره های مبتنی بر نظام قدیم ایتالیا می باشد. مدت تحصیل در این دوره ۴ تا ۶ سال بوده و دانشجو همرا با گذراندن دروس مربوط، به کار آموزی نیز اقدام می نماید. دانشجویان این دوره موظف اند که در سال های پایانی پژوهشی نیز انجام داده و از پایان نامه خود دفاع کنند. – (LS (Laurea Specialistica:دوره ای مبتنی بر نظام جدید است. طول این دوره ۲ سال و شامل ۱۲۰ واحد آموزشی- تخصصی است. شرط ورود به این دوره داشتن مدرک Laurea است. – Laurea Magistrale a Ciclo Unica:یکی از دوره های نظام جدید است. طول این دوره تخصصی ۵ تا ۶ سال بوده و شامل ۳۰۰ تا ۳۶۰ واحد می باشد. شرط ورود به این دوره داشتن مدرک دیپلم دبیرستان است. – Master universitario di primo Livello:از دوره های نظام جدید تحصیلی ایتالیا می باشد. این دوره یک دوره دانشگاهی ۱ ساله با ۶۰ واحد است و شرط ورود به آن داشتن مدرک Laurea می باشد. سیکل سوم– (DR (Dottore di Ricerca:دوره ای آموزشی است که هم در نظام قدیم و هم در نظام جدید وجود دارد. در این مقطع، دانشجویان در طی یک دوره ۳ تا ۴ ساله پژوهشی اقدام به تحصیل می نمایند. – Master universitario di secondo Livello:از دوره های نظام جدید تحصیلی به مدت یک سال می باشد که در آن گذراندن ۶۰ واحد ضروری است. شرط ورود به این دوره داشتن مدارک Laurea Specialistica یا Laurea Magistrale است. – دوره های تخصصی دیگری نیز وجود دارد که طول مدت آن ها طبق ضوابط تحصیلی و قوانین اروپایی تعیین می گردد. یادآوری: در برخی مدارک دانشگاهی ایتالیا واژه Dottore قید می شود که این واژه نباید با عبارت Dottorato di Ricerca که در مدرک تحصیلی سطح سوم آن کشور قید می گردد، اشتباه شود. نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلیسیکل اول– (DU (Diploma Universitario:دوره ای با ۲ تا ۳ سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان است که “کاردانی” ارزشیابی می شود. – Diploma di Laurea:دوره ای است که بعد از دیپلم دبیرستان، ۴ الی ۶ سال تحصیل را در بر می گیرد. ارزشیابی مدارک این مقطع در صورتی که دانشجو فاقد کار پژوهشی در دوره تحصیل یا پایان نامه و دفاع از آن باشد، “کارشناسی” ارزشیابی می شود. – (PL (Laurea:با طی یک دوره حداقل ۳ ساله بعد از دیپلم دبیرستان و گذراندن ۱۸۰ واحد اروپایی (ECTS) “کارشناسی” ارزشیابی می شود. سیکل دوم:– Diploma di Laurea:دوره تحصیلی ۴ الی ۶ ساله، که با انجام یک کار پژوهشی و ارایه و دفاع از پایان نامه “کارشناسی ارشد” ارزشیابی می گردد. – (LS (Laurea Specialistica:در صورت داشتن Diploma di Laurea، گذراندن دوره و انجام کار پژوهشی و ارایه و دفاع از پایان نامه “کارشناسی ارشد” ارزشیابی می گردد. – (LS (Laurea Specialistica:با شرط داشتن کارشناسی، بعد از گذراندن ۲ سال و ۱۲۰ واحد اروپایی و دفاع از پایان نامه “کارشناسی ارشد” ارزشیابی می گردد. – Laurea Magistrale a Ciclo Unica:با گذراندن ۵ تا ۶ سال و ۳۰۰ تا ۳۶۰ واحد اروپایی (بعد از دیپلم دبیرستان) و انجام کار پژوهشی و ارائه و دفاع از پایان نامه “کارشناسی ارشد” ارزشیابی می گردد. – Master universitario di primo Livello:بعد از گذراندن ۱ سال و ۶۰ واحد اروپایی گواهی صرفا “صحت صدور” صادر می گردد. سیکل سوم– (DR (Dottorato Ricerca:با شرط داشتن کارشناسی ارشد و انجام کار پژوهشی و دفاع از رساله، “دکتری” ارزشیابی می شود. – Master universitario di secondo Livello:بعد از گذراندن ۱ سال و ۶۰ واحد اروپایی گواهی صرفا “صحت صدور” صادر میشود. – برای سایر دوره های تخصصی نیز صرفا گواهی ” صحت صدور” صادر میشود. زبان مراکز آموزشی و دانشگاهیتحصیل در مقطع کارشناسی فقط به زبان ایتالیایی میسر است و در مقطع کارشناسی ارشد به زبان ایتالیایی و انگلیسی است. دو دانشگاه انگلیسی زبان معتبر نیز در ایتالیا وجود دارد. میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلفبه طور کل هزینه تحصیل در ایتالیا برای مقاطع مختلف، سالیانه حدود ۱۲۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ یورو است، البته شایان ذکر است که در تمامی مقاطع دانشجویان امکان برخورداری از بورس تحصیلی را دارند. میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجومیانگین هزینه زندگی در ایتالیا ماهیانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو برآورد میشود. گفتنی است دانشجویان علاوه بر امکان استاده از بورس تحصیلی، قادر به کار کردن نیز میباشند و هر دانشجو اجازه ۲۰ ساعت کار در هفته دارد. تعطیلات پایان سال تحصیلیدر ایتالیا هر سال تحصیلی از اواخر شهریور ماه آغاز میشود و تا خرداد به طول میانجامند. بدین ترتیب تعطیلات پایان سال حدود دو ماه در تابستان است. آیا در تعطیلات آخر سال تحصیلی، دانشگاه محل اقامت در اختیار دانشجو قرار میدهد؟دانشجویان موظفند در مدت تعطیلات آخر سال تحصیلی، خوابگاه خود را به دانشگاه تحویل دهند. بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در ایتالیاهزینههای بیمه در ایتالیا سالیانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو است. اخذویزا برای والدین دانشجودانشجویان پس از شروع سال تحصیلی و مشخص شدن دانشگاه و محل سکونتشان، قادر به ارسال برگه دعوتنامه برای خانواده خود هستند. خانواده دانشجویان نیز قادر خواهند بود تا درخواست ۱ ماه ویزای خود را به کنسولگری ایتالیا برده و برای گرفتن ویزا اقدام کنند. شرایط کار کردن دانشجو در طی تعطیلات دانشگاهدانشجویان علاوه بر داشتن مجوز کار در حین تحصیل، قادر به کار کردن در هنگام تعطیلات نیز هستند. مدت و هزینهی دورههای زبان آموزی ایتالیایکی از شرایط گرفتن ویزا، داشتن مدرک قبولی زبان ایتالیایی یا نمره IELTS و یا TOEFL میباشد. داوطلبان باید ۲ ترم زبان ایتالیایی را در ایران بگذرانند که هزینه هر ترم آن حدود ۳۰۰ هزارتومان است. آب و هوای ایتالیاآب و هوای ایتالیا نیز همچون فرهنگ آن بسیار مشابه ایران است. ایتالیا مانند ایران دارای چهار فصل میباشد. محدودیت سنی برای تحصیلهیچگونه محدودیت سنی برای داوطلبان وجود ندارد. عزیمت دانشجوی متاهل به همراه همسرشمتاسفانه دانشجوی متاهل نمیتواند خانواده خود را در مدت تحصیل به ایتالیا ببرد. آیا ویزای دانشجویی ایتالیابرای چند بار ورود و خروج است؟ویزای اعطا شده از طرف سفارت برای چند ورود و خروج بوده و دانشجو قادر است و به دفعات به ایران آمده و باز گردد. تهیه شده در کجارو
ایتالیا
با نام رسمی جمهوری ایتالیا، کشوری در جنوب اروپا و پایتخت آن شهر رم است.
این کشور از شبهجزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردنی […]
منبع:http://nobavaran.ir/tag/
مشاهده پست مشابه : باگ امنیتی جدید اندروید تعداد بازدید از این مطلب: 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نوشته شده به دست
الف.بختیاری
![]() رجمه ملیحه درگاهی - گروه بین المللی و ترجمه ![]() رنسانس همواره پیوند نزدیکی با دستاوردهای خود در زمینه های ادبیات، هنر و موسیقی داشته است. در نقاشی، مجسمه سازی و معماری، رنسانس گرایش به تفکیک از سنت های دوران میانه دارد. نقاشی و مجسمه سازی بیش از این هنرهای مطرحی که به گونه ای انحصاری برای تزئین کلیساها و کلیساهای جامع به کار می رفتند، نبودند، بلکه هنرهای مستقلی شدند که در بالاترین رده از فضیلت ذهنی و عقلانی، جای گرفتند. بهره گیری از علم ریاضی و هندسه در دست یابی به تناسب و ایجاد منظر در آثار هنری، ترکیب تازه ای از هنر و دانش که خصیصه اصلی رنسانس بود را، به تصویر کشید. در ایتالیا، نمونه های بازمانده از مجسمه سازی و معماری کلاسیک رم همواره زنده و حاضر بوده اند و دوره ی کلاسیک گذشته بعه هنرمندان پایه هایی برای الهامات جدیدمی داده است. آثار جدید هنری رابطه ای تنگاتنگ با دگرگونی های گسترده ای داشتند که در جامعه رخ می دادند. حس تغییر در تمامی جنبه های زندگی فضای مطلوبی را جهت نوآوری و آزمایش توسط هنرمندان خلق کرد. ثروت اندوخته شده در شهر ها صرف حمایت از نویسندگان و هنرمندان شد. فراتر از همه ی اینها، شنوندگان عمومی جدید و متنوع تری با علایق و ذائقه های گسترده، شکل گرفتند. قشر مرفه شهری و اعضای دادگاه های سلطنتی خواستار پالایش بیشتری در حوزه های هنری و تنوع در شکل و محتوا شدند. آنها نه تنها تلقی هنری دنیایی را که در آن زندگی می کردند را مورد تشویق و ترغیب قرار دادند، بلکه به میراث کلاسیک نیز ارج نهادند. این میراث به نظر شباهت به تمدن خود آنان داشت و گونه ای از توانگری در اندیشه و مدل های رسمی برای تغییر در انواع هنر، فراهم آورد. به چنین شیوه هایی، رنسانس نقش قاطعی را در پیشرفت بیان خلاقانه ی مدرن، ایفا کرد. خانواده هایی که در قرن 15 بر شهر های رقیب در شمال ایتالیا حکومت می کرند –مِدیچی (de Medici)، اِسفورتزا (Sforza)، مونته فلترو (da Montefeltro) و دیگران- بواسطه ی تجارت به میزانی از ثروت رسیدند که حامی هنر شدند، آنان که مجال کافی داشند میل پژوهشی جدی را در ارتباط با فرهنگ فراموش شده ی آمریکای لاتین – ادبیات، هنر و معماری این فرهنگ و هر اثر باقی مانده ی که در مورد آنهاست- آغاز کردند. در ابتدای قرن 15 شهر فلورنس در فرآیند اتمام کلیسای جامع خود قرار داشت. ستون های برپا شده در جهت پشتیبانی از گنبد تقریبا به بزرگی این ستون ها در معبد پانتئون (Pantheon) رم، بودند. طرحی برای تکمیل این گنبد ها توسط فلیپو برونِلِچی (Filippo Brunelleschi) به ثبت رسید که راه حل های ساختاری رم را مورد بررسی قرار داده بود. گنبد ساخته شده به دست او (1436-1420) مشتق از معماری رمی ولی متفاوت است؛ این بنا متشکل از سنگ و آجر، هشت گوشه و دارای لایه های درونی و بیرونی است که توسط شیارهایی به هم مرتبط شده اند، قوس تیزه دار با صعودی بیشتر و توسط گلدسته ای تاج گذاری شده است. چلیک ها و پنجره های مدور آن تنها، بدون حائل و با حلقه ی کششی به عنوان پایه، برپا شده اند و لایه های دوتایی گنبد، دو حلقه ی کششی دیگر را در بر می گیرند. برونِلِچی (Brunelleschi) در مرز میان سبک گوتیک و رنسانس جای گرفت. صومعه ی پاتزیPazzi (شروع ساخت در سال 1441) در فلورنس نیز بیانی روشن از ویژگی های تناسب و طراحی است. سبک جدید ساختمان شهری در این دوره گسترش یافت –پالاتزو Palazzo، یا اقامتگاه شهری برای خانواده های مشهور. پالاتزو ها با ارتفاع چند طبقه ای و اتاق ها ی اطراف یک حیاط اندرونی یا حیاط ، گروهبندی شده بودند؛ دیوارهای بیرونی پالاتزو بر روی چندین سطر قرار داشتند. معمار شهری فلورنتینا (Florentina)، لئون باتیستا آلبرتی (Leon Battista Alberti) در طراحی خود برای نمای بیرونی پالاتزو روچلیا (Palazzo Rucellia) (1451-1446)، همانگونه که در آمفی تئاتر رم استفاده کرده بود، از سه دستور سبکی کلاسیک منطبق بر هم بهره برد، به غیر از اینکه به جای ستون های در هم تنیده، ستون های چهار گوش را به کار برد. اینگونه به نظر می رسد که دیوارهای صاف به نقش بندی و حکاکی مزین شده باشند، و حاصل بخش بخش شدن نمای بیرونی فراهم آمدن جایگاه منطقی برای پنجره هاست. آلبرتی همچنین در سال 1485 اولین کتاب در مورد نظریه ی معماری از زمان ویتروویوس (Vitruvius) بدین سو را منتشر ساخت که تأثیر مهمی بر پیشرفت سبک باستانی گذاشت. در قرن 16، رم به مرکزی پیشرو برای معماری جدید بدل شد. معمارِ میلانی، دوناتو برامانته (Donato Bramante) در سال 1499 تجربه کاری خود در رم را آغاز کرد. معماری Tempietto تمپینتو او در سال 1502، گنبد مدوری با تناسب برازنده در حیاط سن پتروی مونتوریو (Montorio)، یکی از نخستین عمارت های رنسانس در رم به شمار می آمد. تأسیس کلیسای جدید سن پتر در شهر واتیکان از مهمترین پروژه های قرن 16 به حساب می آمد. در طراحی نقشه ی ابتدایی (1506-1503)، برامانته در توجهی که به چلیپای یونانی با بازوان هم اندازه و گنبد مرکزی، داشت از انگاره ی کلیساییِ غربی صرف نظر کرد. هرچند، پاپ هایی که پس از ژولیوس دوم (Julius II) بر سر کار آمدند، دیگر معماران – بویژه میکلانژ و کارلو مادِرنو- را مورد توجه قرار دادند و هنگامی که کلیسا در سال 1612 تکمیل شد، فرم چلیپای لاتینی با سالن های طویل خود، مورد تأیید قرار گرفت. گنبد شیار دار ساخته ی میکلانژ به همراه گلدسته اش، پیشرفتی منطقی از کارهای برونلسکی در فلورنس، به حساب می آمد. این گنبد به صورت بیضی شکلی برافراشته شده و نه تنها برای کلیسای های اخیر بلکه برای بسیاری از عمارات پارلمانی در ایالات متحده، نمونه اصلی است. با نزدیک شدن به اواسط قرن 16، معماران برجسته ای نظیر میکلانژ، بالداساره (Baldassare)، پروتزی (Peruzzi)، ژولیو رومانو (Giulio Romano)، و جیاکومو داوینیولا (Giacomo da Vignola)، شروع به بهره گیری از عناصر کلاسیک رومی به شیوه هایی کردند که از قوانین حاکم بر طراحی در اوایل رنسانس، پیروی نمی کرد. قوس ها، ستون ها، و پیشانی ستونها و دیوارها ، به عنوان ابزارهایی در جهت معرفی تئاتر از طریق زوال، تقارن و تناسبات و مقیاس ها ی غیر منتظره، مورد استفاده قرار گرفتند. این گرایش که مانریسم (Mannerism) نام گرفت، توسط پالاتزو دل ته پیچیده ی و ماهرانه ی ژولیوس (1534-1526) در مانتوآ (Mantua)، به تصویر کشیده شده است. آندرِآ پالادیو یِ معمار (Andrea Palladio ) در حاشیه ی ویچنزا و ونیز، مشغول به فعالیت شد. او اگر چه از رم دیدن کرد، اما رویکرد مانریست را به طور کامل مورد اتخاذ قرار نداد. او در ساخت خانه های ییلاقی برای کشاورزان اصیل، تخصص یافت. این خانه ها تمامی تنوعات موجود در استانداردهای کلاسیک را مورد کاوش قرار می دهند. آنها با چهار کتابی که پالادیو در باره ی معماری به چاپ رسانید ( 1570، ترجمه د رسال 1738)، جاودان شدند. این کتاب ها برای اینیگو جونز (Inigo jones) انگلیسی و تامس جفرسون ((Thomas Jefferson در ویرجینیا، این امکان را فراهم ساخت تا ویژگی های سبکی پالادیانی را در میان کشاورزان اصیل زمان خود، گسترش دهند. پالادیو در دو کلیسای بزرگ ونیزی، سن جورجیو ماژور (San Giorgio Maggiore) (1565) و رِدِنتورِ دوم (II Redentore) (1577)، سهم بزرگی را در انطباق ایده های کلاسیک با سنتهای رسمی و آیینی کاتولیسیسم رومی، ایفا کرد. هنر و معماری باروک: معماری و هنر باروک، سبک مسلط معماری اروپا و مستعمرات اروپایی خاص در کشور آمریکا طی سالهای 1600، و در برخی مکان ها، تا سال 1750 را شامل می شود. بخشی از ویژگی های این سبک در هنر و معماری نیمه ی اول قرن 18 تداوم یافت، اگرچه این دوره به طور کلی به عنوان Rococo ( سبک هنری قرن 18 میلادی) نامیده شده و تقریبا مشابه با سبک پادشاه لوئی پانزدهم در فرانسه، است. جلوه های هنر باروک در جنبه ی معنوی هر کشور اروپایی، و دیگر مراکز مهم سکونتگاههای اسپانیایی و پرتغالی در آمریکا و دیگر پایگاههای مرزی، پدیدار است. اصطلاح باروک همچنین تعریف کننده ی دوره های ادبیات و موسیقی است. تعریف: خاستگاههای واژه ی باروک روشن نیستند. ممکن است منشأ آن از واژه ی پرتغالی barocco و یا لغت اسپانیایی barueco که اشاره به نوعی مروارید دارد که به گونه ای غیر معمول شکل گرفته است . این لغت به خودی خود تعریف درست و یا حتی تقریبی از سبکی که به آن اشاره می کند، ندارد. هر چند با پایان قرن 18، لغت به دایره ی واژگانی انتقادگرایی هنری به عنوان صفتی تراز بندی شده در تقابل با هنر قرن 17، وارد شده بود. صفتی که بسیاری از منتقدان اخیر به صورت قاعده مندی آن را به سبب اینکه برای مطالعه ی جدی بسیار نامأنوس و عجیب و غریب است، کنار گذاشتند. نویسندگانی همچون مورخ فرهنگی سوئیسی یاکوب بورکهارت (Jakob Burckhardt) این سبک را به عنوان سبک رو به انحطاط در پایان رنسانس مورد توجه قرار دادند؛ دانشجوی او هاینریش ولفلین (Heinrich Wolfflin)، در اصول تاریخ هنر (1915، ترجمه در سال 1932)، ابتدا تفاوتهای اساسی میان هنر قرون 16 و 17 را با این توضیح که " باروک نه واژه ای مترقی و نه شکل زوال یافته ای از دوران کلاسیک بلکه به طور کلی هنری متفاوت است"، خاطر نشان ساخته است. هنر باروک طبقه بندی های منطقه ای وسیعی را داراست. ممکن است این امر به نظر گیج کننده برسد، به عنوان مثال، برای طبقه بندی دو هنرمند متمایز همچون رامبرانت (Rembrandt) و جیان لورنتزو برنینی (Gian Lorenzo Bernini) در سبک باروک، با وجود تفاوتها، آنها هنوز هم در عناصر خاص هنر باروک همچون تمایل به پتانسیل مهیج و نمایشی نور، مشترک بودند. ویژگی های باروک: در میان ویژگی های عمومی هنر باروک حسی از تحرک، انرژی و تنش واقعی یا تلویحی، وجود دارد. تقابل پر قدرت نور و سایه بر تأثیرات نمایشی بسیاری از نقاشی ها و مجسمه ها می افزاید، حتی عمارت های باروک با دیوارهای مواج و عناصر تزئینی نمای بیرونی آن، دلالت بر جنبش و تحرک دارند. معنویت شدید اغلب در آثار هنر باروک به چشم می خورد؛ به عنوان مثال در کشورهای کاتولیک رومی، احساسات شور و شعف، شهادت یا تجسمات معجزه آسا، متداول هستند. فضای نامتناهی در اغلب نقاشی ها و مجسمه های باروک اظهار شده است؛ در سرتاسر رنسانس در دوره ی باروک، نقاش ها در آثار خود حس با شکوه از فضا و ترسیم واقعیت منظر را جستجو می کردند. رئالیسم جنبه ی ذاتی دیگری از هنر باروک به شمار می آید؛ چهره های موجود در نقاشی ها نه کلیشه ای بلکه افرادی با شخصیات خودشان هستند. هنرمندان این دوره دلمشغول فعالیتهای درونی ذهن بودند و تلاش می کردند تا علایق شدید روحی را در چهره ی کسانی که نقاشی و حجاری می کردند، به تصویر بکشند. نیرومندی و بی واسطگی هنر باروک و فردگرایی جزئیات در آن- در آثاری چون طرح های نظامند پارچه و لباس مراعات شده و آن را به یکی از مجاب کننده ترین دوره های هنر غرب بدل کرده است. سبکهای متاخر باروک: ریشه های سبک باروک در هنر ایتالیا و بخصوص در رم اواخر قرن 16، یافت شده اند. تمایل به سمت وضوح و روشنی و سادگی بیشتر الهام بخش تعدادی از هنرمندان در واکنش به سبک ضد کلاسیک مانیریست Mannerist، با تأکیدات موضوعی خود بر اعوجاج، عدم تقارن، الحاقات عجیب و خیال انگیز و رنگهای تند و تیز، بود. آنیبالِ کاراسی (Annibale (Carracci و میکلانژ مریسی (Michelangelo Merisi)، معروف به کارواجیو (Caravaggio )،2 تن از هنرمندان پیشرو در باروک سالهای اخیر هستند. هنر کارواجیو تحت تأثیر طبیعت گرایی و انسان گرایی با شکوه میکلانژ و رنسانس متعالی است. نقاشی های او اغلب در برگیرنده ی انواع ترسیمات از زندگی روزمره ی درگیر با فعالیتهای کاملا قابل باور است، همچنان که شامل تمثیل های حماسی و ظریف از مضامین مذهبی و اساطیری می شود. از سویی دیگر، مکتبی که پیرامون آثار کاراسی گسترش یافت تلاش کرد تا با بازگشت به اصول عالی رنسانس یعنی روشنی، عظمت و توازن، هنر را از پیچیدگی های تصنعی خود برهاند. این سبک باستانی باروک در سرتاسر قرن با اهمیت باقی ماند. یک سوم از سبک باروک در رم و حدود سالهای 1630 توسعه یافت، سبکی که به عنوان باروک ممتاز نامیده می شد؛ به طور کلی بیشتر ویژگی سبکی هنر قرن 17 را، با کثرت، احساسات گرایی، تئاتر گرایی و نیروی لجام گسیخته ی آن، مورد توجه قرار داد. معماری باروک در ایتالیا: در ایتالیا، نقاشی، مجسمه سازی و معماری ملهم از مانیریسم به سبک اخیر باروک است. این دگرگونی از انجمن فراخوان ترنت Trent برای هنر در سال 1563 پیروی می کرد که از طریق سادگی به تعلیم و ترویج پرهیزگاری می پرداخت. در میان اولین معماران برجسته ی سبک باروک در سالهای اولیه کارلو مادرنو (Carlo Maderno) بود، کسی که بخصوص به دلیل عملکردش در سن پترز، شناخته شده است. در میان سالهای 1606 و 1612 او صحن کلیسا را بسط داد، نمای بیرونی این بنا، تقریبا 100 سال پیشتر توسط دوناتو برامانته (Donato Bramante)، آغاز شد. گذشته از برنینی، معماران اصلی باروک رومی فرانسیسکو بورومینی (Francesco Borromini) و تا حد کمتری کارلو رینالدی (Carlo Rainaldi) بودند. آنها در کنار یکدیگر کلیسای سنت اگنس (Sant Agnese) ( شروع ساخت در سال 1652) را در پیاتزا ناونا Pizza Navona، طراحی کردند. نمای سر در مواج گونه و برازنده ی کلیسای سن کارلو alle Quattro Fontane (1667-1665) ساخت بورومینی در رم، با پژواک آهنگ های موزون محدب و محقر درون کلیسا، بایستی جوهره ی معماری باروک ایتالیایی نامیده شود. فعالیت ساخت و ساز همچنین در مراکز بیرونی رم، طی دهه های نخستین قرن 17،اتفاق افتاد. فرانسسکو ماریا ریچینو، در میلان، و بالداسار لانگنا در ونیز، هر دو کلیساهای با نقشه ی مرکزی را طراحی کردند. کلیسای سانتا ماریا دلا سالوته ، به خاطر ظاهر بیش از حد عجیب و غیر معمول خود و جایگاه با شکوهش در دروازه ورودی کانال مشهور، مورد توجه قرار گرفته است. به ویژه اثر گارینو گارینی در تورین، در خور تماشاست. صومعه ی دلا سانته سیندونه (1694-1667) ساخت وی با اشکال هندسی پیچیده ی خود، بر گرفته از بناهای اسلامی با گنبدهای بلند، بیننده را مبهوت می سازد. منبع: Microsoft ® Encarta ® 2009. © 1993-2008 Microsoft Corporation. All rights reserved
تعداد بازدید از این مطلب: 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نوشته شده به دست
الف.بختیاری
![]() معماری ایران از سلجوقیان تا پایان عصر تیموریان
مطالب مرتبط
تعداد بازدید از این مطلب: 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نوشته شده به دست
الف.بختیاری
![]() با سلام.به دنیای ویستا بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز ویستا بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در ویستا بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در ویستا بلاگ سپری نمایید...
تعداد بازدید از این مطلب: 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
درباره وبگاه
منو کاربری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
آرشیو مطالب
مطالب پر بازدید
مطالب تصادفی
|